RÅDGIVNING

TRÅDLYFT

Innan din behandlingen

• Undvik läkemedel som innehåller NSAID-preparat, till exempel Ipren och Voltaren, minst en till två veckor innan behandlingen.

• Undvik mat och kosttillskott som innehåller fiskleverolja/Omega3, minst sju dagar innan behandlingen.

• Undvik alkohol sju dagar innan behandlingen. Alkohol är blodförtunnande och ökar risken för blödning.

• Du ska INTE göra behandlingen om du är gravid eller ammar

• Du ska vara osminkad och tvättat ansiktet innan

Efter din behandling, 48 timmar

• Tejpen som som sitter över instickshålen ska sitta kvar i 48 timmar. Om tejpen lossnar, behöver du lägga på ny tejp med nytvättade händer och gärna att du spritar händerna innan.

• Använd inte smink eller krämer.

• Undvik att ta på det behandlade området, det ökar risken för infektion.

• Byt till rena örngott och använd rena handdukar.

• Undvik träning, bastu och solarium.

Efter din behandling, första veckan

Sov på rygg med höjd huvudände.

Du bör undvika:

• kraftig ansiktsmimik

• tandvård i två veckor

• hård träning

• kemisk peeling

• att skrubba ansiktet

Vanliga biverkningar

• Smärta och ömhet kan förekomma upp till fyra veckor efter behandlingen. Diskutera gärna eventuella besvär med din behandlare.

• Svullnad kan uppstå, som går över inom några dagar upp till en vecka.

• Rodnad kan förekomma, som går över inom några dagar. Diskutera med din behandlare om du ser missfärgning eller känner nervpåverkan eller värmeökning.

• Små blåmärken kan förekomma då ansiktet är kärlrikt. Dessa är små och ger sällan några bekymmer.

• Lätt klåda kan  förekomma vid insticksstället. Diskutera med din behandlare om klådan hänger sig kvar eller om du får andra utslag.

• Mild spänningsliknande huvudvärk kan förekomma. Framförallt då du gjort behandling kring ögonbryn och mot hjässan. Diskutera med din behandlare om du har dessa symtom.

• Ojämnheter och indragningar brukar lägga sig inom några veckor. Diskutera med din behandlare om du upplever att det inte lägger sig.

När du bör undvika behandlingen

• När du har en aktiv infektion, influensa eller inflammation där behandlingen ska göras.

• Om du har en pågående antibiotikabehandling.

• Om du tar läkemedel som påverkar ditt immunförsvar.

• Om du tar blodförtunnande eller andra läkemedel som gör att du blöder lättare. Diskutera detta med din behandlare och eventuellt med din läkare innan behandling.

• Om du har en bindvävssjukdom, tendens till kelloidbildning eller annat som kan påverka läkningsförmågan.

• Om du har en allergi mot kirurgiska trådar. Det är dock sällsynt men förekommer.

Läs mer om trådlyft

FILLERS

Innan din behandlingen

• Undvik mat och kosttillskott som innehåller fiskolja, ingefära, vitlök och ginseng. Dessa är blodförtunnande och ökar risken för blåmärken.

• Undvik alkohol några dagar innan behandlingen. Alkohol är blodförtunnande och ökar risken för blåmärken och svullnad både under och efter behandlingen.

• Undvik salt 24 timmar innan behandling. Salt drar till sig vatten och du kan få mer svullnad dagen efter behandlingen.

Efter din behandling

• Undvik att massera, trycka eller röra vid det behandlade området.

• Undvik att sminka dig fyra till sex timmar, helst 24 timmar, efter behandlingen. Mineralpuder och rena sminkborstar rekommenderas om du måste sminka dig.

• Undvik retinol, glykolsyra och exfolierande produkter (till exempel peeling och rengöringsborste) 24–48 timmar efter behandlingen. Det minskar risken för hudirritation.

• Undvik stora mängder alkohol första dygnet efter behandlingen för att slippa att svullnad i området.

• Undvik att träna, bada i simhall eller basta och duscha för varmt de första 24-48 timmarna efter behandlingen. Det minskar risken för infektioner.

Vid svullnad och blåmärken

Du kan bli något svullen upp till sju dagar efter behandlingen. Blåmärken försvinner oftast inom sju dagar.

Du kyler området med is några minuter varje timme. Det minskar svullnaden, irritationen och smärtan. Lägg en handduk mellan isen och det behandlade området.

Du kan använda Arnica två till tre dagar före och efter behandlingen för att förhindra blåmärken.

Läs om fillersbehandling